Home / Resep Ramuan Herbal / GARAM sebagai OBAT, Benarkah?

GARAM sebagai OBAT, Benarkah?

Nabi Muhammad SAW bersabda: “Sebaik-baik LAUK adalah GARAM” (Al-Baihaqi)

Garam bukanlah penyebab penyakit, malah obat yang paling mujarab SEANDAINYA diambil dengan cara yang betul.

GARAM TIDAK BOLEH DIMASAK ! Kesalahan kita (kebanyakan orang Melayu) ialah kita memasak garam yaitu memasukkan garam kedalam masakan ketika minyak sedang MENDIDIH/PANAS. Ia akan menyebabkan garam menjadi racun/toksik… Garam, bahasa saintifiknya adalah sodium.
Jika garam dimasak dengan cara diatas, ia akan menyebabkannya ber-asid dan membahayakan kesehatan serta mengundang pelbagai penyakit.

Cara yang betul penggunaan garam:
● Manfaat Pertama: – Masaklah makanan yang ingin dimasak sehingga selesai. Contohnya: Kare Ikan – Kemudian masukkan garam dalam masakan tadi serta campurkan apabila airnya berangsur hangat. – Aduk air garam dan tuangkan kedalam kuah.

● Manfaat kedua: – Masak makanan tanpa garam ! – Selagi makan, sediakan semangkuk garam dan taburkan diatas makanan yang ingin dimakan mengikut tahap selera masing2.

“Banyak amalan yang dilakukan oleh para Salafussoleh ialah dengan mengambil garam sebelum memulai makan ” – Ia bertindak sebagai pembuka selera dan juga sebagai mineral bagi badan.

GARAM IALAH MINERAL!!
– Kelebihannya antara lain ialah: * mengobati LEBIH dari 70 penyakit serta seseorang itu tidak akan mati dalam keadaan mati mendadak.

Garam sebaiknya ditabur setelah makanan jadi. Dan yang jelas bukan garam beryodium. Garam beryodium inilah yg menyebabkan darah tinggi. Garam beryodium baik bagi anak kecil tapi tdk untuk orangdewasa.

Check Also

Campuran Minyak Zaitun Dan Bawang Putih Atasi Varises

Apakah anda merasa terganggu dengan memiliki beberapa penampakan varises sekarang di kaki, tangan maupun bagian ...

...