Home / Artikel Kesehatan / Sehatnya tubuh dan Rahasia SHolat di Awal Waktu

Sehatnya tubuh dan Rahasia SHolat di Awal Waktu

Rahasia Solat di Awal Waktu…

Setiap hari umat Islam diwajibkan melakukan sholat sebanyak 5 kali dimulai dari waktu subuh sebanyak 2 rakaat, zhuhur 4 rakaat, asar 4 rakaat, maghrib 3 rakaat dan isya 4 rakaat. Sebagian besar umat Islam menganggap kegiatan sholat sebagai beban dan kewajiban yang harus mereka lakukan secara rutin setiap hari. Namun banyak diantara mereka yang melakukan sholat dengan asal asalan kurang memperhatikan tu’maninah dan kekhusuan dalam sholat.

Kalau dilakukan dengan khusuk dan benar sholat dapat memberikan kekuatan pada jiwa dan jasmani. Bacaan sholat yang dibaca dengan benar dan dihayati maknanya bisa memberikan kekuatan yang dahsyat pada jiwa seseorang. Gerakan sholat yang dilakukan dengan tepat dan benar dapat memperbaiki metabolisme tubuh dan meningkatkan daya tahan tubuh terhadap berbagai penyakit yang banyak menyerang manusia dewasa ini.

Sholat jika dilakukan dengan benar dan khusuk dapat memberi manfaat ganda bagi orang yang melakukannya. Manfaat pertama bacaan sholat jika dimengerti dan dipahami maknanya dapat memberi ketenangan dan kekuatan pada jiwa seseorang. Manfaat kedua, gerakan sholat jika dilakukan dengan tepat dan benar dapat memperbaiki metabolisme tubuh dan memperlancar peredaran darah diseluruh tubuh.

Rasulullah SAW bersabda, “Amalan yang paling dicintai oleh ALLAH SWT adalah ~solat pada waktunya~ berbakti kepada orang tua, kemudian jihad di jalan ALLAH SWT” (Kanzul Ummal, jilid 7, hadis 18897)

Setiap perpindahan waktu solat sebenarnya bersamaan dengan terjadinya perubahan tenaga alam yang boleh diukur dan dirasakan melalui perubahan warna alam. Berikut pengamatan para ahli dibidangnya (kesihatan, ilmu pengetahuan, psikologi dan sebagainya)

Subuh ~ Mereka yang masih tertidur nyenyak pada waktu subuh akan menghadapi masalah rezeki dan komunikasi, kerana tiroid tidak dapat menyerap tenaga biru muda di alam ketika roh dan jasad masih tertidur.

Alam berada dalam spektrum warna biru muda yang bersesuaian dengan frekuensi tiroid, Dalam ilmu Fisiologi tiroid mempunyai pengaruh terhadap sistem metabolisme tubuh manusia. Warna biru muda juga mempunya rahsia tersendiri berkaitan dengan rezeki dan cara berkomunikasi. Pada saat azan subuh berkumandang, tenaga alam ini berada pada tingkatan optimum. Tenaga inilah yang kemudian diserap oleh tubuh kita terutama waktu rukuk dan sujud. —

Dzuhur ~ Mereka yang selalu ketinggalan solat zuhur akan menghadapi masalah dalam sistem pencernaan serta kurang keceriaannya.

Alam berubah menguning dan ini berpengaruh kepada perut dan sistem pencernaan manusia secara keseluruhan. Warna ini juga punya pengaruh terhadap hati. Warna kuning ini mempunyai rahsia berkaitan dengan keceriaan seseorang.

Zohor ~ Mereka yang selalu ketinggalan solat zuhur akan menghadapi masalah dalam sistem pencernaan serta kurang keceriaannya.

Alam berubah menguning dan ini berpengaruh kepada perut dan sistem pencernaan manusia secara keseluruhan. Warna ini juga punya pengaruh terhadap hati. Warna kuning ini mempunyai rahsia berkaitan dengan keceriaan seseorang.

Asar ~ Orang yang ketinggalan waktu Asar akan menurun daya kretivitasnya…

Alam berubah lagi warnanya menjadi orange. Hal ini berpengaruh cukup signifikan terhadap organ tubuh iaitu prostat, rahim, ovari, dan testis yang merupakan sistem reproduksi secara keseluruhannya. Warna oren di alam juga mempengaruhi kreativiti seseorang. Disamping itu organ-organ reproduksi ini juga akan kehilangan tenaga positif dan warna alam tersebut.

Maghrib ~ pada saat Maghrib tiba, spektrum warna alam selaras dengan frekuensi Jin dan Iblis.

Warna alam kembali berubah merah. Sering pada waktu ini kita mendengar pada waktu ini jin dan iblis amat bertenaga kerana mereka bergema atau ikut bergetar dengan warna alam. Mereka yang sedang dalam perjalanan sebaiknya berhenti sejenak dan mengerjakan solat Maghrib terlebih dahulu. Hal ini lebih baik dan lebih selamat kerana pada waktu ini banyak gangguan atau terjadi tindanan dua atau lebih gelombang yang berfrekuensi sama atau hampir sama dan boleh menimbulkan fatamorgana yang boleh mengganggu penglihatan kita.

Isya’ ~ Mereka yang sering ketinggalan waktu Isya’ akan sering merasa gelisah.

Warna alam berubah menajdi nila dan selanjutnya menjadi gelap. Waktu Isya’ mempunyai rahsia ketenteraman dan kedamaian yang frekuensinya sesuai dengan sistem kontrol otak. Untuk itulah ketika alam mulai diselimuti kegelapan, kita dianjurkan untuk beristirehat yakni merehatkan tubuh badan. Dengan tidur pada waktu ini, keadaan jiwa kita berada pada gelombang Delta dengan frekuensi dibawah 4Hz dan seluruh sistem tubuh memasuki waktu rehat.

Check Also

Lengkuas Obat Alami Mujarab Atasi Kurap

Kurap atau disebut juga ringworm adalah suatu penyakit kulit yang disebabkan oleh infeksi jamur dermatofit, ...

...