Home / Artikel Kesehatan / Wanita Ini Rendam Bawang Putih Dalam Baby Oil Untuk Atasi Keluhan Batuk dan Pilek Anaknya

Wanita Ini Rendam Bawang Putih Dalam Baby Oil Untuk Atasi Keluhan Batuk dan Pilek Anaknya

Cuaca yang kering dan berangin sekarang ini membuat orang terutama anak-anak rentan terhadap infeksi demam, batuk pilek dan semacamnya. Kadang walaupun sudah memberi mereka obat-obatan sepertinya batuk dan pilek betah sekali berlama-lama bermukim di tubuh anak-anak ini.

Mungkin cara ibu ini mengatasi anaknya yang sedang mengalami batuk dan pilek ini dapat Anda coba di rumah. Lagipula resep ramuan ini tidaklah sulit membuatnya karena hanya terdiri dari 2 bahan saja, dan rasanya kedua bahan ini ada di tiap-tiap rumah. Bahan tersebut adalah bawang Putih dan Baby Oil.

Caranya Bawang Putih yang tidak dikupas dibakar sebentar diatas api. Lalu kupas dan memarkan agar bawang putih sedikit pecah. Masukkan dalam wadah kaca lalu tambahkan baby oil secukupnya hingga bawang terendam. Goyang-goyang agar tercampur rata, dan biarkan beberapa saat. Minyak gosok bawang putih siap digunakan.

Menjelang tidur, sapukan minyak tadi pada dada dan punggung anak. Juga pada pangkal betis dan telapak kaki, Anak Anda akan dapat tidur dengan pulas tanpa terganggu batuk dan pileknya. Insya Allah….

Berikut adalah tesimoni ibu tersebut dalam media sosial:

  #justforsharing

    Lebih kurang 4 hari lepas tergerak jugak hati nak buat ?minyak bawang putih? ni memandangkan batuk anak-anak makin kuat. Nak nak si kakak Ayra. Selang seli ubat & madu, makin banyak pulak bunyi kahak.

    Bukan tak pernah ada orang share pasal khasiat minyak nih tapi biasalah sikap tangguh-tangguh bermaharajela. So risaukan kakak dan adik yang malam-malam je batuk kuat sampai muntah-muntah, ibu pun terus buat minyak nih.

    Rupanya sangat berkesan!!!!

    Malam pertama sapu dekat dada, belakang badan, pangkal hidung, betis dan tapak kaki, malam tuh jugak dedua tidur lena!! Ajaib tak ajaib. Sambil sapu tuh jangan lupa selawat berterusan!! Siang lepas mandi pun sapu jugak. Ni dah 3 malam buat alhamdulillah batuk adik memang hilang. Kahak kakak pun dah tak dengar dah. Kenapalah tak cuba dari awal. CUBA DULU!   

 

sumber: http://www.ohbulan.com/lebih-18k-shares-di-facebook-wanita-ini-kongsi-tips-legakan-batuk-selsema-anak-guna-2-bahan-je/

Check Also

Biji Ceremai Untuk Pelangsing dan Obati Asma

Dulu tanaman Ceremai mudah ditemui di pekarangan rumah warga di desa, Cermai (Phyllanthus acidus [L.] ...

...